Sunday, July 7, 2013

alhamdulillah

syukur setelah sekian lama duduk berjauhan dengan incik suami ucuk asam sy akhirnya Allah makbulkan doa kami utk hidup bersama

blog@sawang

alamak..blog ni dah bersawang penuh kt wall

Tuesday, January 8, 2013

2013 datang

moga2 tahun baru memberi seribu kenangan manis dan sinar baru kpd kita semua..Amin

Monday, October 1, 2012

dia di sana aku disini

macamne nak mula iyer..hurmm..dugaan hidup berjauhan memang satu-satunya dugaan dalam rumahtangga kami sekarang ni. aku rindukan b,mesti dia rindu aku jugak kikikiki..hujung tahun ni b da abes latihan kat PD dan dapat cuti 2 minggu sebelum tauliah..yahooo beronok-ronok. tapi nak tunggu lagi 3 bulan memang amat seksa zahir dan batin..batin?ofkos la dek non..kami kan da jadi suami isteri yang sah ofkos la sangat perlukan nafkah batin..huhuhu (amaran 18 tahun ke bawah tutup hidung eh tutup mata)

kami jumpa pun jarang-jarang.Tahun ni je boleh kira dengan jari berapa kali kami jumpa..paling sikit pun sebulan lebih skali kalau tak 2 or 3 bulan sekali..ha cuba korang bayangkan.Bila cerita pasala rindu tak payah cakap la da berguni-guni rindu ni tp paling syok b tak pernah abaikan aku. dia sangat caring. aku rasa aku lagi bahagia daripada pasangan yg duduk dekat walaupun kami duk jauh..kena la berkorban sikit untuk dapat gelaran Tuan..Ble anak2 buah panggil b tuan maka aku pun otomatik dapat gelaran Puan hehe..rindu b

Thursday, September 27, 2012

sayangkan anak tangan-tangankan
sayangkan isteri tinggalkan-tinggalkan

hurmm...sangat-sangat tak bersetuju dengan pepatah ni..pepatah ek? pepatah,pepatung,patah-patahkan or peribahasa???huhuhu
Add caption

Wednesday, September 26, 2012

Ya Allah betapa rindunya dekat suami terchinta. besarnya dugaan hidup berjauhan ni..plss la bersyukur bg pasangan yg duduk bersama dan berdekatan.Tapi paling best bila berjumpa bila da lama tak jumpa..satu nikmat bila dapat berjumpa dengan incik suami..Seksa bila tak jumpa sampai berbulan-bulan..hurmm.Ya Allah lindungilah suamiku daripada sebarang perkara yang Engkau murka dan larang, cenderungkan lah hatinya kepada hatiku sehingga ke akhir hayat kami.

Wednesday, September 28, 2011

gaya PELIKS..geli maks

Tengah2 busan ni saya teringin pula nak share pasal fesyen anak gadis2 kita sekarang ni..sekali tinguk memang santiks dan bergaya mengalahkan retis tapi tinguk duk kedua kalinya naik meluat pon ade.Pelik semacam,kadang2 cian pon ade kt dorg ni..macam da jadi mangsa pesyen.Tambah2 ngan gaya tudung yang masyam2,belit sana belit sini..tak rimas ke dik oi.Niat utama nk tutup aurat pon da jadi lain macam tau.isk2 ape nk jadi la..

Sunday, September 25, 2011

skincare

semenjak dua menjak ni muka saya makin banyak la pula jerawat melaporkan dirinya bersama kawan-kawan beliau..patutnya orang kata masa awal2 remaja jerawat akan naik tapi makin umur meningkat ni makin nak naik pula...konpius.masa zaman skola dulu muka maintain licin halus gebu jek.bila da keja ni pula beliau nak mencapap.maybe nak stabilkan hormon ni kot..hurmm,demi mendapatkan kulit yang santik la sangat,maka saya berusaha mencari produk yang boleh mengurangkan jerawat ni,tambah2 kt bahagian dagu ni.saya try pakai SK-II facial treatment essence yang 30ml tp pakai tak abes pon cz macam menaikkan jerawat jek..hurm,lepas tu saya sambung pakai nuriz yang night cream bole la tahan cz da beberapa bulan berenti pakai.sekarang ni saya try pula pakai MJ care mask yang herb punya,then sekarang ni saya try amek suplemen blackmore vitamin E untuk kulit.maklum la nak makan sayur hari2 jangan harap la kan..hu3.jadi makan vitamin E dalam bentuk kapsul ni bagus la tuk makanan harian kita..kita tengok kesannya nanti cz nak santik ni kena sabar tau..

masuk GUA

Hari sabtu 24 sept 2011,saya dengan muka tidak malu telah join ekspedisi menjelajah Gua Tempurung bersama rombongan sekolah SEMTAA. Mula-mula Hana my hosmet ajak, maka saya dengan senang hati lagi gumbira menerima pelawaan beliau..hehehe.Betapa seronoknya mendaki 660 anak tangga bersamaan 10 tingkat bangunan, turun gelongsor and then masuk dalam i dengan merangkak..kuang kuang kuang.Nanti nak bawak rombongan student SMKDA la pula masuk Gua Tempurung ni..coming soon

Thursday, September 8, 2011

Wednesday, September 7, 2011

our BiG day

31 Ogos 2011
tarikh paling bermakna dalam hidup kami berdua. akhirnya kami ditunangkan dalam majlis yang serba ringksa tetapi sangat meriah.tambahan pula pada hari raya ke-2,ramai sedara mara yang datang memeriahkan majlis kami. setelah menjalinkan hubungan hampir 5 taun,selangkah lagi kaki kami akan memasuki alam rumahtangga. tak sia-sia kami menyemai benih cinta walaupun banyak dugaan dalam menempuh percintaan jarak jauh..heppy sangat sangat sangat
enjoy this pic

Thursday, August 11, 2011

bulan BERKAT

hari ni da genap 12 hari kita berpuasa..moga2 ibadah puasa kita akan diterima oleh Allah swt.Berpuasa di rantau orang memang jauh berbeza ngan puasa kat umah bersama family..kalau kat umah sume mak yang sediakan,mak yang manjakan..tapi bile da jauh ngn family memang terasa sangat sayu dan sedey.Tapi sebenarnya pengalaman itu menjadikan aku lebih kuat dan tabah dalam menghadapi liku-liku kehidupan yang penuh ranjau berduri..chewahhhhh.Tak tahan ayat..aci x?huhuhu


celotehmengarutadaisibyakudara

Tuesday, June 21, 2011

19 Jun 2011

henpon sy menerjunkan dirinya ke dalam tasik tepeng..huhuahuahuahuahauhu
mula2 diam kejap and them menjerit sekuat ati kt tasik tepeng tu.xleh trima kenyataan jap

Monday, February 28, 2011

tentang perasaan ini

Pagi sabtu pagi yang sunyi…macam tu juga la perasaan sy skrg ni. Bangun2 je pagi tadi, sy pandang henpon yang da 3 tahun tak bertukar baru tu ade mesej masuk. Pelik juga, sape la yang rajin ‘mempos’ mesej kepada sy pagi2 ni. Apa lagi, dengan penuh tanda tanya dihati, sy terus tekan open dan mesej inilah yang telah menganggu gugat perasaan sy ini. Sy dapat mesej daripada x-bf sy masa form 6 dulu yang suke ati je tuduh saya bukan2. Da la dy tuduh tanpa usul periksa kononnya dy dapat info daripada ‘seseorang’. Ade ke patut, kalau benda tu betul tak ape la juga tapi masalahnya disini ialah sangat salah dan menyebabkan dada sy sesak...rasa nak marah orang. Memang masa tu rasa sangat tak keruan, rasa geram, keciwa, sedey sume ade..tak tergambar dengan perasaan. Ade ke patut dy tuduh sy curang ms kapel ngn dy dulu..Dy kata sy ade hubungan ngn bf sy skrg ni semasa saya masih kapel ngn dy..padahal masa sy declare ngn bf skrg ni, sy memang da tak ade ape2 hubungan da ngn dy. Geram sangat ngn orang yang bawak cite yang bukan2 ni, dy telah menfitnah sy, dy telah membuatkan hati sy tak tenteram dan dy juga telah membuatkan hati seorang lelaki baik (x-bf) tidak percayakan perempuan lagi…saya teringat kisah2 sy yang lepas, kena tipu ngn seorang lelaki, sy xmo dy pn merasai apa yang sy rasa..masalahnya sy xtipu dy pun, sy kapel ngn bf sy skrg ni selepas clash lame sangat ngn dy..so memang sy xsalah. Dan untuk pengetahuan dy, sy tak penah main perasaan ngn org lain masa ngn dy. Bila sy terangkan hal sebenar, dy macam da xpercaya kan sy..dy kata dy keciwa cz sy kapel ngn orang yg dy kenal sangat2 tp dy xtau pun cite 2..takkan la sy nak canang kisah cinta sy kepada sume orang kn…jd, memang hati sy sangat tak selesa bukan kerana dy da tahu hal sebenar tapi kerana sy dituduh benda yg sangat salah. Pada sy, sangat penting untuk dy tahu yang sy xpenah tipu dy kerana hubungan kami baik selama ini. Sy tak mahu kerana mulut orang, hubungan kami jadi tak baik dan dy takkan menjauhkan hatinya pada mana2 perempuan pun. Jangan kerana sy, dy da tak percayakan perempuan lain kerana sy mahu dy bahagia macam sy juga. Dy berhak untuk bahagia kerana dy seorang lelaki yang baik..sy je yang tak baik kerana meninggalkan dy dulu tapi sy percaya setiap yang berlaku ada hikmahnya dan setiap yang baik pasti akan mendapat yang baik juga daripada-NYA.

Dy Yang Telah Pergi

Masa sangat cepat berlalu, suda 6 bulan lebih dy pergi meninggalkan kami sekeluarga…insan yang selalu bersama kami, bersama sy sejak arwah lahir lagi. Kami yang menjaganya sejak dari umo 1 hari sehingga umo 10 tahun. Insan yang sy maksudkan adalah anak saudara sy yang pergi meninggalkan kami semua pada malam raya yang pertama iaitu pada 9/9/11 pukul 11 setengah malam. Pada malam kami sedang sibuk menyiapkan persiapan raya, tanpa kami sedar arwah sedang melalui detik2 akhir dalam hidupnya. Saya hanya sempat menjenguknya sekali di hospital sepanjang 5 hari arwah di hospital. Pada bulan puasa yang lepas, selama dua minggu arwah mengadu sakit perut tetapi kami tidak sedar yang sakit itu yang telah meragut nyawanya dan meninggalkan kami semua. Pada saat terakhirnya, arwah meminta ingin beraya di rumah bersama kami semua dan ingin melihat baju rayanya yang tidak sempat dipakai malah tak sempat untuk melihatnya kerana kami tersilap membawa baju raya kakaknya ke hospital..yang paling kami terkilan ialah kami hanya tahu penyakitnya selepas dy ‘pergi’. Dy ‘pergi’ kerana ada tumor dalam perut, pada umo 10 tahun arwah suda menanggung sakit yang kami sebagai orang dewasa pun tidak tertanggung. Pada saat2 akhir, memang jelas nampak perubahan sikap arwah yang lebih rajin menolong, kurang bercakap dan mendengar kata…pada malam raya, mayat arwah dibawa pulang dan pada pagi raya arwah selamat dikebumikan. Sy sempat berbakti untuk kali terakhir kepada arwah, sy tolong pangku arwah semasa arwah dimandikan untuk kali terakhir. Sy da tak mampu menulis lagi, tak tahan rindu..sob3

Friday, October 15, 2010

edisi konvo

sayer da konvo...selesai jugek akhirnya setelah 4 taun mengharung detik2 i2

Monday, September 28, 2009

Jauh Disudut Hatiku..

Setelah cuti raya seminggu, saya kembali meneruskan kehidupan sebagai pelajar yang mempunyai banyak tanggungjawab yang tidak tertanggung tanpa kecekalan dan kesabaran. Pejam celik pejam celik selesai sudah kita beraya sesudah puasa sebulan menahan segala nafsu. Tetapi saya bersyukur kerana pejam celik pejam celik saya masih dalam keadaan celik dan tidak pejam-pejam sampai bila-bila. Semasa raya, satu peristiwa yang berlaku dalam hidup saya dan yang paling memberikan kesan adalah bapa saudara saya telah pergi selama-lamanya mengadap ILAHI. Abang kepada ayah saya yang sulung pergi selama-lamanya pada 4 syawal dan saya bersyukur kerana sempat menatap wajahnya buat kali terakhir sebelum menghembuskan nafas yang terakhir. Pak cik pergi setelah beberapa bulan isterinya pergi menghadap ILAHI. Memang betul-betul cinta sejati lah..al-fatihah.

Saya sempat berjumpa dengan beberapa kawan baik semasa zaman sekolah yang telah lama saya tinggalkan tetapi masih segardalam ingatan. Salah seorangnya kawan sepermainan saya semasa kecil dahulu yang sangat kamceng dan dia lah tempat sayabergantung semasa dibuli sewaktu kecil dahulu..he3. sebenarnya dia sudah 6 bulan berkahwin dan sedang mengandung anak pertama dan bakal melahirkan bulan 12 nanti..Insyaallah. Semasa melihat dia datang beraya dengan perutnya yang makin membesar, saya sangat teruja untuk menyentuh perutnya. Tiba-tiba saya rasa sangat sedih dan membandingkan dengan diri saya dan betapa bahagianya dia. Sebentar lagi kehidupan dia akan lengkap sebagai seorang wanita dengan kehadiran seorang anak. Saya tidak melepaskan peluang menyentuh perutnya dan awal2 lagi saya sudah tempah anak yang bakal lahir itu untuk menjadikan sebagai anak angkat saya. Betapa bahagianya perasaan yang bakal bergelar seorang ibu dan saya pun turut merasai perasaan kawan saya itu.

Satu lagi peristiwa yang menyentuh hati saya apabila abang angkat yang sangat saya sayang dan kasih telah melangsungkan perkahwinan pada 7 syawal yang lalu. Sukar untuk saya ungkapkan perasaannya disini iaitu perasaan kehilangan seorang abang walaupun dia hanyalah seorang abang angkat tempat saya menumpang kasih sayang. Sedihnya rasa bila dia sudah selesai bergelar seorang suami, sedih apabila memikirkan akan berkurangkah perhatian dan sayang terhadap saya seperti sebelum berkahwin, sedihnya apabila memikirkan akan perubahan diri abang...hu3. Saya akui dan sedar saya sangat tamak dalam mendapatkan kasih sayang dan sangat cemburu dalam bab2 kasih sayang ni..tetapi saya sedar abang berhak mendapatkan kebahagiaannya sendiri dan saya sendiri akan bertemu dengan kebahagiaan saya yang entah bila akan muncul tiba. Walau apapun, saya sangat sayangkan abang saya seorang itu, yang sangat pandai memanjakan diri ini..hu3.

Wednesday, September 2, 2009

blurrr

Hari ni aku rasa ‘down’ sangat cz aku kena marah ngn seseorang..bencinya aku kat dia. Lepas ni tobat tak nak dah jumpa dan tengok muka dia. Bulan puasa ni memang la kita kena kawal kemarahan kita kan, tapi tak boleh tahan la. Rasa sangat benci, nak nangis pun ada juga..Bad day betul la. Fuh! Tak boleh nak luahkan macam mana rasa tu, hanya orang yang pernah rasa je akan tau betapa tak tahannya aku bila kena marah tu. Masa kena marah tu aku hanya mampu diam je, tahan perasaan dan tahan air mata nak keluar. Nasib baik aku mampu tahan air mata tu daripada jatuh, kalau tak malu dan mesti la tercabar ego aku..bila dah balik bilik, terhambur semua la air mata bernilai aku tu. Lepas bangun tidur dan roomate ajak borak baru la ok ckit emosi aku. Tak pe la, aku maafkan la orang yang marah aku tu sedangkan kesalahan aku tak ada la besar sangat sampai boleh memudaratkan sesiapa pun..

Tuesday, August 25, 2009

fall in LOVE??

Macam mana rasa bila jatuh cinta? Fall in love..urmm, rasa dunia kita yang punya kan. Rasa dunia berhenti berputar, macam bagi penghormatan la kunun. Tapi orang kata, bila kita dah cinta, kasih dan sayang kat somebody tu, kita akan cuba menjaga hati dan perasaannya dengan sebaik mungkin melebihi menjaga hati sendiri. Walaupun pada waktu tu kita sedang marah kan dia or perbuatannya, marah tu sekejap je. Tak sampai hati nak marah buah hati kita tu lama-lama. Ala, macam lagu Black ”dua hati menjadi satu”. Walaupun marah, kita akan cuba kawal kemarahan sebab tak sanggup tengok dia diamarahi. Kalau marah pun, sekejap je la. Bangun pagi-pagi dah hilang rasa marah tu. Ya la, macam mana nak marah kalau perasaan cinta, rindu dan sayang melebihi rasa marah kan. Rasa rindu kat somebody tu sangat kuat melebihi rindu pada family pula kan. Hanya orang yang pernah jatuh cinta je akan faham perasaan tu. Bangun pagi, perkara pertama yang terlintas kat fikiran ni, hanya dia. Kalau dah lama tak jumpa dia, semua benda tak menjadi, asyik nak mengamuk aje.

Satu lagi ni, apabila teringatkan dia secara automatik jantung kita akan berdegup kencang seolah-olah dah tak nak berhenti. Jantung berdegup kencang sebab takut dia dirampas atau jadi milik orang lain. Bila jumpa dia mula la tersipu-sipu malu. Semua benda tak kena, nak cakap lain tercakap lain. Lepas tu mula la asyik senyum, tersengih-sengih..hu3. Apabila mendengar suaranya, kita akan tersenyum tanpa sebab. Macam orang sakit jiwa, angau semacam. Kalau ternampak something yang ada kaitan dengan kenangan bersama mula la tersenyum sorang-sorang. Apabila melihat dia, kita tidak akan peduli orang sekeliling dan kita akan hanya nampak dia seorang. Walaupun datang lelaki or perempuan secantik mana pun, dia tetap paling kacak or cantik dimata kita.

Lepas tu mula la berjinak-jinak dengar lagu balada jiwang walaupun sebelum ni kita kutuk giler sape2 yang dengar lagu jiwang..ha3. Lagu yang lirik-liriknya berkaitan cinta rasa macam kena aje dengan kisah cinta kita di samping kita akan senyum sorang-sorang. Yang paling best, kita akan terhidu-hidu bau dia. Even selisih dengan orang lain pun tapi kalau dia pakai perfume yang sama..rasa macam dia ada di samping kita pula dan selalu merindui bau dia..satu lagi, kita akan still teringat sifat manja dia..sweet sangat. Even segagah mana pun dia sebagai lelaki tetapi dia ibarat kanak-kanak kecil yang inginkan belaian dan kasih sayang. So, kalau kita dah terlanjur cinta kat somebody tu jagalah hati dia elok-elok. Dan jangan terfikir untuk tinggalkan dia or putuskan hubungan hanya disebabkan satu salah faham or perkara yang remeh temeh. Bukan senang nak mendapatkan sekeping hati yang luhur.. semoga saya temui cinta saya

Monday, August 24, 2009

JADiLAH

jadilah engkau seperti kupu-kupu, ringan perawakan, indah dipandang, sedikit bergantung pada yang lain, terbang dari satu bunga ke satu bunga yang lain, dari satu tangkai ke satu tangkai yang lain dan dari satu taman ke satu taman yang lain.

Atau jadilah seperti lebah, makan dari yang baik dan mengeluarkan yang baik. bila hinggap pada ranting, ia tidak mematahkannya, menghisap sari bunga tanpa menyegatnya, mengeluarkan madu tanpa menyegat, terbang dengan membawa kecintaan, dan hinggap dengan membawa kasih sayang. Ia mempunyai suara dengungan bagaikan berita gembira dan suara desingan bagaikan ungkapan kepuasan, seakan-akan ia bagaikan malaikat yang ada di langit turun ke bumi dari alam yang kekal.

NALURi WANiTA KU

Pada waktu, saat, detik dan ketika ini saya merasakan satu perasaan yang sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata. Suatu rasa yang saya sendiri sukar untuk memahaminya walaupun rasa itu datang dari hati kecil saya sendiri. Rasa sebak tapi sukar untuk saya menitiskan air mata. Jadi, untuk mengurangkan rasa itu, saya teringin menulis tentang program yang saya dengan kawan-kawan laksanakan hari sabtu lepas. Hanya dengan cara ini perasaan saya akan beransur-ansur hilang dan reda walaupun tidak sepenuhnya. Berbalik kepada program yang kami sudah selesai laksanakan hari sabtu lepas iaitu hari pertama puasa. Kami bertujuh bertolak pada pukul 8.30 pagi ke rumah anak yatim Jasa di Ipoh untuk melaksanakan misi kemanusiaan kami. Kami menyewa dua buah kereta untuk ke sana. Semasa perjalanan, terdetik juga disanubari saya bagaimana penerimaan mereka dengan kedatangan kami ini. Rupanya kami disambut dengan baik dan penuh kemesraan. Sebaik tiba, kami melihat adik-adik telah sedia menunggu kami dan mendekati kami untuk bersalam.

Naluri keibuaan saya tersentuh apabila melihat seorang adik berumur 6 tahun datang menyalami saya dengan pandangan matanya redup membuatkan saya rasa sebak sekejap. Sepanjang program kami ini, saya sangat menghormati semangat kerjasama antara mereka walaupun mereka sebenarnya tiada tali persaudaraan. Melihat kepada kesungguhan mereka untuk memasuki kelompok kami dan sifat berdikari mereka sangat saya kagumi. Begitu juga dengan adik-adik yang berumur 6-8 tahun, mereka kelihatan telah biasa hidup tanpa ibu dan ayah yang bagi saya sangat muda untuk hidup tanpa kasih sayang keduanya.

Naluri saya tersentuh lagi apabila melihat empat beradik yang dihantar ke rumah anak yatim tersebut seolah-olah mereka dibuang daripada keluarga sendiri. Semasa dalam slot capaian matlamat, saya melihat kepada satu pasangan ini iaitu seorang remaja lelaki berumur 17 tahun menolong mencatatkan cita-cita seorang kanak-kanak perempuan yang berumur 7 tahun kerana adik tadi tidak tahu menulis. Betapa kagumnya saya melihat kesabaran remaja lelaki tadi melayan karenah adik tadi walaupun keduanya tiada pertalian. Mereka saling menumpang kasih sayang, berkongsi segalanya. Banyak yang saya perhatikan sepanjang program ini, mereka sangat sukakan pujian dan sifat ego mereka sangat ketara. Hal ini mungkin kerana kurangnya perhatian dan kasih sayang daripada individu signifikan menjadikan mereka agak ‘keras’ dan berdikari. Saya merenung diri saya sendiri, betapa beruntungnya saya kerana dilimpahi dengan kasih sayang dan kemewahan yang tiada berbelah bagi.

Berfikir saya sejenak, agaknya bolehkah saya menghadapi hari-hari tanpa kedua ibu bapa pada usia yang masih terlalu muda. Mungkin saya tidak setabah adik-adik ini yang berperang dengan perasaan sendiri tentang di mana hak mereka sebagai anak-anak yang dilahirkan ke muka bumi ini. Di rumah anak yatim ini, terdapat juga anak-anak yang menjadi mangsa penceraian selain daripada kematian ibu atau bapa. Sepanjang program ini, kami mencuba sedaya upaya yang termampu kami untuk menceriakan hari mereka dan memotivasikan mereka bahawa mereka bukan satu-satunya insan terpilih untuk diuji oleh ALLAH.

Sesungguhnya sesudah kesulitan itu pasti ada kemudahan kerana ALLAH tidak akan menguji hambaNYA melainkan dia mampu untuk menghadapinya. Setelah titisan air mata pasti ada senyuman, dan setelah malam pasti datang siang. Sesungguhnya awan kelabu pasti tersingkap, segala masalah pasti teratasi, dan segala bencana pasti akan berakhir dengan izin ALLAH.

Sesungguhnya kebahagian yang hakiki terletak pada kepuasan hati, kesenangan perasaan, ketenangan jiwa, kegembiraan rohani, kelapangan dada, budi pekerti yang baik, akhlak mulia yang diiringi dengan sifat menerima dan merasa cukup dengan anugerah yang diberikan. Saya selalu mengingatkan diri saya sendiri untuk menerima seredhanya setiap dugaan yang diberikan oleh NYA. kat bawah ni antara gambar yang sempat kami rakamkan. Salam.







Wednesday, August 12, 2009

RASULULLAH S.A.W dan PENGEMIS YAHUDI BUTA

Di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta hari demi hari apabila ada orang yang mendekatinya ia selalu berkata "Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya". Setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah SAW melakukannya hingga menjelang Beliau SAW wafat. Setelah kewafatan Rasulullah tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu.

Suatu hari Abubakar r.a berkunjung ke rumah anaknya Aisyah r.ha. Beliau bertanya kepada anaknya, "anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan", Aisyah r.ha menjawab pertanyaan ayahnya, "Wahai ayah engkau adalah seorang ahli sunnah hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayah lakukan kecuali satu sunnah saja". "Apakah Itu?", tanya Abubakar r.a. Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana", kata Aisyah r.ha.

Ke esokan harinya Abubakar r.a. pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Abubakar r.a mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepada nya. Ketika Abubakar r.a. mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil berteriak, "siapakah kamu ?". Abubakar r.a menjawab, "aku orang yang biasa". "Bukan !, engkau bukan orang yang biasa mendatangiku", jawab si pengemis buta itu. Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut dengan mulutnya setelah itu ia berikan pada ku dengan mulutnya sendiri", pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abubakar r.a. tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, aku memang bukan orang yang biasa datang pada mu, aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW. Setelah pengemis itu mendengar cerita Abubakar r.a. ia pun menangis dan kemudian berkata, benarkah demikian?, selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia.... Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat dihadapan Abubakar r.a.

Thursday, July 16, 2009

ciri-ciri PENGHUNI SYURGA

MANUSIA akan memperoleh ganjaran setimpal berdasarkan usaha atau amalan dilakukannya baik perkara kecil atau besar yang tergolong dalam perbuatan yang baik dan buruk. Allah berfirman yang bermaksud:

“Barang siapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya). Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya).”

(Surah al-Zalzalah, ayat 7-8) .

Setiap apa yang dilakukan memberi kesan kepada diri manusia itu dan mereka yang beriman pastinya berusaha melakukan lebih banyak perbuatan baik.

Orang Mukmin yang taat adalah golongan yang mendapat kemuliaan dan kasih sayang Allah dan dijanjikan sebagai penghuni syurga bernama Firdaus yang kekal di dalamnya. Tujuh ciri dimiliki golongan ini dinyatakan Allah dalam surah al-Mukminun, ayat 1 hingga 11. Ciri itu ialah:

Khusyuk dalam menunaikan solat
Insan yang Mukmin mampu melaksanakan solat dengan khusyuk sesuai dengan keteguhan dan kemantapan iman dimilikinya. Pengertian khusyuk mencakupi seseorang itu memahami apa yang dibaca dan dilakukannya dalam solat.
Menurut Imam al-Ghazali, dalam khusyuk itu juga harus ada rasa takut kepada Allah. Sembahyang yang dikerjakan dengan khusyuk adalah syarat pertama untuk mewarisi syurga Firdaus.
Memelihara diri daripada perbuatan yang tiada berguna
Seseorang yang benar-benar mukmin tidak akan membiarkan masa berlalu dengan tidak melakukan perkara berfaedah.
Menunaikan zakat
Seorang Muslim sejati akan rela dengan ikhlas menunaikan kewajipan zakatnya tanpa wujud paksaan, lantaran sedar bahawa hartanya sudah memenuhi syarat untuk berzakat.
Selain itu, dia sedar bahawa pada harta miliknya itu ada hak orang lain yang harus diberikan, terutama hak fakir miskin. Hartanya yang sebenar hanyalah harta yang tinggal selepas dikeluarkan zakatnya.

Memelihara kehormatan
Orang mukmin berjaya akan menghindarkan diri daripada melakukan penyimpangan dalam hal seksual dan tidak mendekati zina. Dia tidak akan berlaku serong dan hanya menyalurkan keinginan syahwat (persetubuhan) melalui jalan halal dengan pasangan sah.
Melaksanakan amanah
Seseorang mukmin yang diberi kepercayaan akan menunaikannya dengan baik kerana kepercayaan itu adalah penghormatan paling berharga baginya.
Memenuhi janji
Islam mengajar bahawa setiap janji mesti ditunaikan kerana janji itu ibarat hutang. Lantaran itu ia perlu dibayar. Segala sesuatu yang dijanjikan perlu dipenuhi kerana yang demikian adalah ciri Mukmin berjaya.
Memelihara solat
Solat pada pandangan Mukmin sejati paling penting. Jadi, solat mereka cukup terpelihara, sehingga dapat dilaksanakan dengan begitu baik lagi sempurna. Waktu solat dijaga dengan baik seperti solat pada awal waktu. Begitu juga dengan rukun dan pelbagai syarat lainnya yang mana semuanya itu sangat diberi perhatian.

Oleh Wan Aminurrashid W Abd Hamid
Sumber : http://www.bharian.com.my

Friday, May 8, 2009

KUCINTA KAU APA ADANYA

lirik lagu ni sangat bermakna,lagu nya pun best.
aku suka sangat..



Kau boleh acuhkan diriku
Dan anggap ku tak ada
Tapi tak ‘kan merubah
Perasaanku…
Kepadamu

Ku yakin pasti suatu saat
Semua ‘kan terjadi
Kau ‘kan mencintaiku
Dan tak akan pernah
Melepasku

Aku mau mendampingi dirimu
Aku mau cintai kekuranganmu
S’lalu bersedia bahagiakanmu
Apapun terjadi

Ku janjikan aku ada
Kau boleh jauhi diriku
Namun ku percaya
Kau ‘kan mencintaiku
Dan tak akan pernah
Melepasku

Aku ada
Aku mau mendampingi dirimu
Aku mau cintai kekuranganmu
Aku yang rela terluka…
Untukmu selalu

Wednesday, May 6, 2009

ENTAH

Kutahu, kau selingkuh
Kau duakan cintaku yang tulus
Kau tahu, diriku
Tak pernah berpaling dari dirimu
Tega nya kau dustai semua
Janji kita berdua

Entah masih kah ada cinta dihatiku
Untuk mu
Entah kapan kah ku dapat membuka hati ini, untuk mu... o...

Tak pernah ku bayangkan
Cerita kita berakhir begini
Tega nya kau dustai semua
Janji kita berdua

Entah masih kah ada cinta dihatiku
Untuk mu
Entah kapan kah ku dapat membuka hati ini, untuk mu... o...

Masih kah ada, o...
Cinta dihati ini
Dihati kecilku berharap kau masih bagian dari hidupku...

Entah masih kah ada cinta dihatiku
Untuk mu
Entah kapan kah ku dapat membuka hati ini, untuk mu... o...

Friday, May 1, 2009

busannyer..

Arghhh…!!Busannyer aku loni, di ketika ini, disaat ini pahtu pada detik ini..he3. Doh la rumet aku wat rumit tu tak dok, ira pulok duk kurung dale bilik dio. Raso mace nak g kacau jah dio tapi gak malah la plok. Mesti dio duk study tu, tok mace aku ni. Malah, tak dok mood sebenarnyo. Tok tau la g mano aku mood aku ile. Cepat la Mari mood wei. Sebenarnyo banyok benda keno wat tapi gak 1 bendo pon xjadi lagi. Aku pelik la lok ngan diri aku loni, jadi malah benar, malah do’oh nah. Nak study pon xleh, tengok buku jah raso nak mutoh ijau. Adoi la..berat kalu lagu ni..gapo la nok jadi ngan aku ni. Raso mace nok tido jah sokmo, nok tengok cito jah. Malah wat bendo lain. Teruk do’oh nah aku ni..tamboh2 plok raso nak kelik kapung maso loni jugok. Kalu lah aku ni ado kuasa turbo ko, lamo doh aku sapa kapung halame aku wat tercinto..hu3. Kalu lah GOKU betul2 ado, lamo doh aku suruh dia panggil awan terbang dio tu. Tok pon kalu lah DORAEMON ado duk sini, aku suruh jah dio wat tubik pintu maso dio tu. Buleh sapa rumoh teruh. Sedapnya sero..Ngarut tahap cipe doh aku ni. Baco buku tapi gak so ilmu pon tok masuk dale palo otok ni..Otok la gini. Raso mace nok jerit pon ade jugok loni tapi gak tehe jah. Kalu duk rumoh, lamo doh aku jerit ni. Tak dok aroh duk ngan sain2, malu wei kalu jerit depan ore. Loni aku sero mace nok tido jah..he3, nati kito sambung lagi deh. Sayonara..gambate neh..chaiyok2.hu3. Kalu bab ngarut v la ko aku..

Sunday, April 19, 2009

kepada PEREMPUAN yg akan bergelar ISTERI

ASULULLAH S.A.W. ADAB UZ-ZIFAF Ahmad telah menceritakan :

"Telah menceritakan kepada kami oleh 'Amru bin Hafsah dan Abu Naar dari Muhammad bin Al-Haitham dari Ishak bin Hanjih, dari Husaif dari Mujahid daripada Al-Khudri yang berkata : "Rasulullah s.a.w. telah berwasiat kepada Saidina Ali bin Abi Talib r.a di mana baginda telah bersabda : "Wahai Ali, bila pengantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka (suruh ia) tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan (suruh ia) membasuh kedua-dua kakinya . Maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikian Allah mengeluarkan tujuh puluh (70) jenis kefaqiran dari rumah kamu,! dan Allah s.w.t. menurunkan tujuh puluh ( 70 ) rahmat yang
sentiasa menaungi di atas kepala pengantin sehingga sentiasa keberkatan itu meratai setiap penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera dari penyakit gila, sawan (gila babi) dan sopak selama mana ia berada di dalam rumah tersebut. Laranglah pengantin itu daripada memakan dan meminum empat ( 4 ) jenis makanan ini pada minggu pertama perkahwinan iaitu :

1. Susu
2. Cuka
3. Coriander (Ketumbar)
4. Apple Masam

Saidina Ali r.a bertanya : "Wahai Rasulullah, mengapakah empat jenis makanan ini di larang..?"

Baginda menjawab : "Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk, dengan sebab dari empat perkara (makanan) ini untuk menghalang dari dapat anak. Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan yang tidak dapat anak."

Saidina Ali r.a ! bertanya : "Wahai rasulullah, mengapakah cuka itu di larang..? (semasa haid dan
semasa minggu pertama perkahwinan)."

Baginda menjawab : "Apabila ia minum cuka semasa haid, sesungguhnya haidnya itu tidak akan bersih selama-lamanya secara sempurna .

Mengenai Coriander (ketumbar) ia mengganggu haid di dalam perutnya dan menyukarkan kepadanya kelahiran .

Tentang Apple masam, ia memotong haid sebelum masanya maka menjadikan haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya."

"WAHAI ALI PELIHARALAH WASIATKU INI SEBAGAIMANA AKU
TELAH MEMELIHARANYA DARI JIBRIL A.S."

Saturday, April 11, 2009

Aku tAK FAHAM...!!!

kenapa lah aku ni LEMAH sangat...???
kenapa lah aku mudah sangat tersungkur
kenapa lah aku selalu dipermainkan..??
adakah sebab aku terlalu dambakan dia..???
AKU GERAM dengan diri sendiri!!!

TERINGIN

CHINA
aku teringin sangat nak pegi sana...tapi tak tau la dapat pegi ke tak. Aku kena kumpul duit banyak2 dulu baru dapat pegi kot,tapi harap2 la dapat kawen ngan orang kaya, dapat la slalu melancong..hahahahahaha. Kat bawah antara tempat2 menarik kt sana



east lake 15 shaoxing china


Beijing



sixi, wuyuan, china

yu's mausoleum 3 shaoxing china jan

Great Wall

ErTi SAHABAT

kawan...sahabat...teman...member...
Semua tu sangat penting dalam hidup aku. Tanpa mereka aku rasa hidup ni tak seindah hari-hari sebelumnya. Aku sanggup tinggalkan apa yang saja yang penting dalam hidup aku demi kawan (kecuali family la). Dah banyak kenangan lalu yang mengajar aku erti sebuah persahabatan, betapa peritnya dikhianati kawan sendiri, betapa sakitnya ditinggalkan kawan, betapa seksanya dipinggirkan dan betapa merananya dibiarkan sepi seorang diri. Aku tak nak perkara itu berulang lagi...bagi aku, biar aku menangis asal mereka bahagia. Bukan senang untuk mencari teman yang betul-betul teman, yang mampu menangis bersama-sama kala susah senang. Cukuplah peristiwa lalu hanya berlaku sekali dan aku takkan benarkan ianya berulang lagi.
Baru-baru ada sedikit konflik di antara kami disebabkan hanya sedikit salah faham. Mungkin kerna salah kami sendiri yang lupa untuk membajainya setelah sekian lama. Mujurlah kami ambil inisiatif untuk bertemu, bersemuka...berbincang dari hati ke hati. Aku syukur sangat, setelah meluahkan semua yang terbuku di hati selama beberapa minit..kami mampu menyelesaikannya.
Kepada IRA, MIZAH, TIEY, PEA, MUS..saya mintak maaf sangat2